Trajnostni razvoj je razvoj, ki zadovoljuje potrebe sedanjih generacij, ne da bi pri tem ogrožal zmožnosti prihodnjih generacij, da zadovoljijo svoje potrebe.
Trajnostni razvoj za podjetja, znana tudi kot poslovna trajnost, pomeni upravljanje z okoljskimi, družbenimi in finančnimi vprašanji s strani podjetja, da se zagotovi odgovorno, etično in dolgoročno uspešno poslovanje.
V tradicionalni korporativni kulturi se družbena in okoljska vprašanja pogosto obravnavajo kot v nasprotju s finančnimi cilji – na primer, uporaba neobnovljivih naravnih virov ni trajnostna praksa. Ker pa okolju prijaznejše alternative običajno zahtevajo nove naložbe v infrastrukturo, je nadaljnje zanašanje na fosilna goriva najcenejša kratkoročna rešitev za pridobivanje energije.
Na dolgi rok pa lahko prehod na okolju prijaznejše prakse poveča trajnost podjetja, saj zmanjša stroške energije, ogljični odtis in poslovna tveganja, povezana s podnebnimi spremembami. Podobno lahko naložbe v družbeno odgovorne in etične prakse na začetku pomenijo višje stroške, vendar prispevajo k boljšemu zaposlovanju, blagovni znamki in odnosom z javnostjo, kar lahko na koncu poveča dobičkonosnost podjetja.
Zakaj je poslovna trajnost pomembna?
Podjetja, ki vključujejo trajnostne prakse, ugotavljajo, da s tem rešujejo ali omilijo okoljske, družbene in ekonomske izzive. Strateško upravljanje podjetniških virov izboljšuje vpliv podjetja na zunanje okolje. V zameno pa podjetje pridobi zaupanje strank, zaposlenih, skupnosti, vlagateljev in drugih deležnikov.
Pet ključnih področij, kjer ima poslovna trajnost pomembne učinke:
1. Okoljski vpliv
Podjetja, ki se zavedajo onesnaževanja, odpadkov, emisij in pretirane porabe virov, zmanjšujejo škodljive vplive na planet. Med te vplive sodi tudi onesnaženje zraka, za katerega Svetovna zdravstvena organizacija ocenjuje, da povzroča 43 % smrti in bolezni zaradi kronične obstruktivne pljučne bolezni. Prizadevanja za zmanjšanje onesnaževanja so pomembna za stranke, zaposlene in druge deležnike, ki jim je mar za okolje.
2. Privlačnost za vlagatelje
Program poslovne trajnosti lahko zniža stroške, poveča prihodke in dobiček ter okrepi dolgoročno finančno uspešnost organizacije. Raziskava IBM Institute for Business Value med 5.000 vodilnimi predstavniki podjetij je pokazala, da jih 75 % meni, da trajnostne pobude vodijo do boljših poslovnih rezultatov, in 72 % jih meni, da te pobude povečujejo prihodke, ne pa zgolj stroškov.
Če podjetje porabi manj za elektriko, vodo in druge vire, lahko poveča dobiček. Trajnostne prakse prav tako prispevajo k večji odpornosti organizacije na naravne nesreče in spremembe, kar privablja vlagatelje, ki jih zanimajo trajnostne naložbe.
3. Privlačnost za potrošnike
Podjetjem se priporoča, da redno objavljajo cilje trajnostnega razvoja in poročajo o napredku pri njihovem doseganju. Ta preglednost omogoča potrošnikom in drugim zunanjim opazovalcem razumevanje, kako podjetje prispeva k trajnostnemu globalnemu gospodarstvu. Poleg tega ta poročila krepijo zaupanje deležnikov in izboljšujejo ugled podjetja.
4. Privlačnost za zaposlene
Podjetja, ki dobro komunicirajo o svojih trajnostnih pobudah, lahko pridobijo pozitiven ugled in privabijo družbeno ozaveščene zaposlene. Po podatkih indeksa Bupa Wellbeing 2023 bi bilo 42 % od 8.000 anketiranih oseb iz Združenega kraljestva pripravljeno sprejeti nižjo plačo, če bi lahko delali za trajnostno naravnano podjetje.
5. Usklajenost z zakonodajo
Vedno več zakonov in predpisov od podjetij zahteva, da razkrijejo okoljska tveganja, ki jih predstavljajo njihove dejavnosti, ter da ukrepajo za njihovo zmanjšanje. Prakse poslovne trajnosti podjetjem omogočajo, da ravnajo v skladu z zakonodajo ter se pripravijo na nove predpise v prihodnosti.
Izzivi poslovne trajnosti
Med pogoste izzive, na katere morajo biti podjetja pozorna, spadajo:
1. Razpoložljivost podatkov
Strategija trajnosti zahteva jasno razumevanje obstoječih operacij. Podatke je treba pridobiti iz številnih virov znotraj podjetja, kar lahko vključuje iskanje po podatkovnih bazah ali neposredno komunikacijo z zaposlenimi, ki te podatke upravljajo.
2. Pomanjkanje orodij in strokovnjakov
Strokovno znanje, analitična orodja in orodja za vizualizacijo podatkov so ključna za uspešno trajnostno pobudo. Vendar pa je strokovnjakov za trajnost premalo, ustrezna orodja pa je težko izbrati in uvesti brez večjih začetnih stroškov.
3. Pomanjkanje enotnih standardov in upravljanja
Obstaja več standardov in okvirov, zakonodaja pa se nenehno spreminja. Podjetja morajo raziskati in razumeti različne standarde ter poiskati načine za usklajeno delovanje.
4. Dolgoročno načrtovanje
Kratkoročne cilje je lažje postaviti, dolgoročne pa težje načrtovati, saj je prihodnost negotova. Podjetja morajo razumeti potrebe svojih strank in vključiti trajnostne pristope za vzpostavitev dolgoročnih odnosov.
5. Tveganje zelenega zavajanja (greenwashing)
Podjetja morajo paziti, da ne izvajajo t. i. greenwashinga – to so prakse, pri katerih podjetja lažno trdijo, da izvajajo trajnostne ukrepe, čeprav dejansko niso učinkoviti ali sploh ne obstajajo.