Poslovna etika je ključni temelj sodobnega poslovnega sveta, ki se osredotoča na načela in vrednote, ki usmerjajo ravnanje posameznikov in organizacij v poslovnem okolju. V času globalizacije, digitalne transformacije in povečanih pričakovanj družbe je poslovna etika postala še pomembnejša, saj pomaga podjetjem ohranjati zaupanje med zaposlenimi, strankami, delničarji in širšo skupnostjo. Uveljavljanje etičnih standardov ne samo da prispeva k boljšemu poslovnemu rezultatu, ampak tudi krepko izboljšuje ugled podjetja ter prispeva k trajnostnemu razvoju.
Pomen poslovne etike je razviden skozi številne vidike, kot so odgovorno vodenje, poštenost v poslovnih praksah, transparentnost v komunikaciji ter spoštovanje zakonov in predpisov. Podjetja, ki se zavedajo vrednosti etičnega poslovanja, ne le da se izogibajo pravnim in finančnim tveganjem, ampak tudi ustvarjajo pozitivno delovno okolje, ki privablja in zadržuje talentirane posameznike. V nadaljevanju članka bomo raziskali pomembnost poslovne etike in njena temeljna načela.
Zakaj je poslovna etika pomembna?
Obstaja več razlogov, zakaj je poslovna etika ključna za uspeh v sodobnem poslovnem svetu. Najpomembneje je, da jasno opredeljeni etični programi vzpostavijo kodeks ravnanja, ki usmerja vedenje zaposlenih – od vodilnih kadrov do srednjega managementa ter najnovejših in najmlajših zaposlenih.
Ko vsi zaposleni sprejemajo etične odločitve, podjetje vzpostavi ugled za etično vedenje. Njegov ugled raste in začne doživljati koristi, ki jih prinaša moralno podjetje, kot so:
- Prepoznavnost blagovne znamke in rast
- Povečana sposobnost pogajanja
- Povečano zaupanje v izdelke in storitve
- Ohranjanje in rast strank
- Privabljanje novega vrhunskega kadra
- Privabljanje vlagateljev
Ko se združijo vsi ti dejavniki, to vpliva na prihodke podjetja. Tisti, ki ne postavijo etičnih standardov in jih ne uveljavljajo, so obsojeni, da se bodo sčasoma znašli v družbi Enrona, Arthurja Andersena, Wells Farga, Lehman Brothersa, Bernieja Madoffa in mnogih nekdaj mogočnih imen, ki se tega niso držali.
Katera so načela poslovne etike?
Na splošno obstaja 12 načel poslovne etike, med katere sodijo:
- Vodenje: Zavestni napor, da se sprejme in vključi še preostalih 11 načel za namen usmerjanje odločitev in vedenja v vseh vidikih (tako poklicnega kot osebnega življenja).
- Odgovornost: Prevzemanje odgovornosti zase in za druge za njihova dejanja. Zavezanost k sledenju etičnim praksam in zagotavljanje, da tudi drugi upoštevajo etična načela.
- Integriteta: Vključuje ostala načela – poštenost, zanesljivost in zaupanje. Oseba z integriteto dosledno ravna pravilno in si prizadeva držati višjih standardov.
- Spoštovanje drugih: Za spodbujanje etičnega vedenja in okolja na delovnem mestu je spoštovanje drugih ključna komponenta. Vsi si zaslužijo dostojanstvo, zasebnost, enakost, priložnosti, sočutje in empatijo.
- Poštenost: Resnica v vseh zadevah je ključna za spodbujanje etičnega okolja. Delne resnice, izpuščanja in podcenjevanje ali precenjevanje ne pomagajo podjetju izboljšati njegovega delovanja. Slabe novice je treba sporočiti in sprejeti na enak način kot dobre, da se lahko razvijejo rešitve.
- Spoštovanje zakonov: Etično vodenje mora vključevati spoštovanje vseh lokalnih, državnih in zveznih zakonov. Če obstaja pravno sivo območje, se morajo vodje odločiti za zakonitost namesto izkoriščanja vrzeli.
- Odgovornost: Spodbujanje lastništva znotraj organizacije, omogočanje zaposlenim, da so odgovorni za svoje delo, in prevzemanje odgovornosti za svoje delo.
- Transparentnost: Deležniki so ljudje, ki jih zanima poslovanje, kot so delničarji, zaposleni, skupnost, v kateri podjetje deluje, in družinski člani zaposlenih. Brez razkrivanja poslovnih skrivnosti bi morala podjetja zagotoviti, da so informacije o njihovem finančnem stanju, spremembah cen, praksah zaposlovanja in odpuščanja, plačah in napredovanjih na voljo tistim, ki jih zanima uspeh podjetja.
- Sočutje: Zaposlene, skupnost okoli podjetja, poslovne partnerje in stranke je treba obravnavati s skrbjo za njihovo dobro počutje.
- Pravičnost: Vsi bi morali imeti enake možnosti in biti enako obravnavani. Če vas praksa ali vedenje spravi v nelagodje ali postavi osebne ali korporativne koristi pred enakost, osnovno vljudnost in spoštovanje, to verjetno ni pravično.
- Lojalnost: Vodstvo bi moralo pokazati zavezanost svojim zaposlenim in podjetju. Navdihovanje lojalnosti med zaposlenimi in vodstvom zagotavlja, da so zavezani najboljšim praksam.
- Skrb za okolje: V svetu, kjer so viri omejeni, ekosistemi pa so bili poškodovani zaradi preteklih praks in podnebnih sprememb, je izjemno pomembno, da se zavedamo in skrbimo za okoljske vplive poslovanja. Vse zaposlene je treba spodbujati, da odkrijejo in poročajo o rešitvah za prakse, ki lahko povečajo že storjene škode.
Kako implementirati “dobro” poslovno etiko?
Spodbujanje okolja etičnega vedenja in sprejemanja odločitev zahteva čas in trud ter se začne na vrhu. Večina podjetij mora ustvariti kodeks ravnanja/etike, vodilna načela, postopke poročanja in programe usposabljanja za uveljavljanje in spodbujanje etičnega vedenja.
Ko je ravnanje opredeljeno in so programi uvedeni, postane stalna komunikacija z zaposlenimi ključna. Vodje bi morali nenehno spodbujati zaposlene, da poročajo o zaskrbljujočem vedenju. Poleg tega bi morale biti zagotovljene tudi garancije, da prijavitelji nepravilnosti ne bodo doživeli povračilnih ukrepov.
Uporaben nasvet: Mehanizem za anonimno poročanje lahko podjetjem pomaga prepoznati vprašljive prakse in zagotovi zaposlenim, da ne bodo imeli posledic zaradi prijave problema.